Hoe houden we evenementen schoner? Dat is een van de vragen waar wij en andere organisaties ons mee bezig houden. Een van de middelen die bijdraagt aan het schoonhouden van events zijn de Reverse Vending Machines (RVM’s) van Statiegeld Nederland. Dit zijn innamemachines op wielen. Na de invoering van statiegeld op blik in april van dit jaar zet Statiegeld Nederland de RVM’s in op events om de bewustwording rondom statiegeld op blik te vergroten en zo events schoner te houden. 

Marketing en communicatiemedewerker bij Statiegeld Nederland, Jolijn Keesmaat, vertelt over de inzet van de RVM’s en hoe Statiegeld Nederland eventbezoekers activeert om statiegeld-items in te leveren. “Zodra je de optie biedt om het ergens in te leveren, zie je dat mensen dat ook daadwerkelijk doen.” 

Een win-win situatie 

De RVM is eigenlijk de statiegeldautomaat die we allemaal kennen uit de supermarkt. Je levert je blikje of plastic flesje in en krijgt statiegeld terug. De mobiele RVM’s van Statiegeld Nederland staan op wielen en zijn bedoeld voor blikjes en plastic flesjes (groot en klein). Ze zijn daardoor makkelijk inzetbaar op diverse locaties, zoals festivals of sportevenementen, waar bezoekers juist veel uit blikjes en flesjes drinken. Ook werken ze net iets anders. Jolijn: “Bezoekers hebben de Tikkie app nodig. Ze scannen de QR-code, leveren hun blikje of flesje in en klikken dan op Tikkie of doneren. Met Tikkie krijgen zij een directe cashback op hun bankrekening en met doneren gaat het statiegeldbedrag direct naar een goed doel dat aan het event verbonden is. Een win-winsituatie dus”. 

Statiegeld terug via app of doneren aan een goed doel

Activatie 

Om bezoekers te activeren en aan te moedigen om zelf actie te ondernemen, staat Statiegeld Nederland met een enthousiast team van promotiemedewerkers op de evenementen. Grote beachflags trekken de aandacht al van veraf naar de RVM’s toe. De mobiele brigade loopt rond op het terrein met de RVM’s. Het team spreekt mensen op een leuke manier aan en bedenkt ook acties om de bezoekers nog meer te activeren. “We kijken per evenement welke actie matcht met de bezoeker en het soort event. Zo bedachten we voor onder andere Pinkpop de ‘Lever in en win-actie’: je levert je plastic flesje of blikje in, draait aan het rad van fortuin en maakt kans op een festival-musthave.” 

Tot nu toe worden de RVM’s voornamelijk ingezet op muziekfestivals met een camping. Maar ook op andere evenementen, zoals de Dutch Grand Prix, Amsterdam Dance Event (ADE), Pride Amsterdam, Leidens Ontzet, Wildeburg en Pinkpop, waren de RVM’s aanwezig. Jolijn vervolgt: "We hebben ook een City-Tour gedaan, waar de RVM-trailer in steden door heel Nederland tijdelijk werd geplaatst. En binnenkort komen we met de RVM-trailer met 3FM Serious Request in actie voor ALS in Nijmegen. Bezoekers kunnen tijdens deze actie alle ingezamelde statiegelditems (blik en plastic flessen) inleveren voor het goede doel". Het doel is om zoveel mogelijk te variëren, en een breed publiek te bereiken en activeren. 

Positieve resultaten 

Volgens Jolijn is het resultaat duidelijk zichtbaar: “We kunnen zien hoeveel er is ingenomen. Maar ook op de events zien we echt dat mensen zakken vol blikjes en flesjes komen inleveren, wat anders bij het zwerf- of restafval terechtkomt. Zodra je de optie biedt om het ergens in te leveren, zie je dat mensen dat ook daadwerkelijk doen.” 

De toekomst ziet er positief uit. Jolijn: “Na dit eerste jaar hebben we veel geleerd. Het zou leuk zijn als het binnenkort mogelijk is dat bezoekers in één keer een grote hoeveelheid kunnen inleveren. Dat maakt het nog sneller en makkelijker, wat hen ook weer motiveert. Wat betreft activatie, kunnen we onze zichtbaarheid verbeteren. Op zo’n groot evenement is het best lastig om voor iedereen zichtbaar te zijn. We zouden al bij de ingang moeten beginnen met statiegeldzakken of op de plattegrond van een event moeten aangeven waar de inleverpunten zijn.” 

Meer weten?

Wil jij ook bewustwording creëren voor statiegeld op blik en een evenement schoner houden? Neem dan contact op met Jolijn Keesmaat van Statiegeld Nederland via info@statiegeldnederland.nl.