Een event met dagelijks meer dan 100.000 bezoekers schoonhouden is geen makkelijke opgave. Tijdens de Dutch Grand Prix, welke plaatsvond van 25 tot en met 27 augustus in Zandvoort, sloegen Connexxion, Dutch Grand Prix, Statiegeld Nederland en Nederland Schoon de handen ineen om de omgeving rondom het circuit schoon te houden. Hoe pakten zij dit aan?  

Vincent Breedveld, senior projectleider communicatie bij Nederland Schoon, over de evenementenaanpak: “Afvalinzamelaar Spaarnelanden zorgde, namens de Dutch Grand Prix, ervoor dat de basis op orde was met een goed afvalplan, inclusief de inzet van cleanteams en voldoende, zichtbare afvalvoorzieningen in Zandvoort. Samen met de andere drie partijen zorgden wij voor het schoonhouden van de hele omgeving rondom het evenemententerrein en de weg ernaartoe. Met voldoende afvalvoorzieningen en goede zichtbaarheid van het gewenste afvalgedrag mocht het resultaat er zijn: een positief gevoel en een schone omgeving.” 

Vermindering van zwerfafval

Nederland Schoon werkt graag samen met partijen die belang hebben bij een schone omgeving, waaronder de gemeente, maar ook diverse bedrijven en organisaties. Gedeelde kennis en kunde is daarbij noodzakelijk om de hoeveelheid zwerfafval tijdens een groot evenement zoals de Dutch Grand Prix te verminderen. Daarbij stond de vraag ‘wat kunnen we naast de basisvoorzieningen nog meer doen om het gebied schoon te houden?’ centraal. Dit deden Nederland Schoon, Dutch Grand Prix, Connexxion en Statiegeld Nederland op verschillende manieren. Van 08.00 tot 17.00 stonden er drie cleanteams paraat, herkenbaar aan hun blauwe T-shirts en behulpzame uitstraling. Ook stond er een mobiele statiegeldautomaat bij de boulevard waar bezoekers hun plastic flesjes en blikjes konden inleveren voor statiegeld of een donatie aan het goede doel, de Linda Foundation. 

We brachten gezamenlijk het bezoekersgedrag in kaart en bepaalden de juiste locatie voor de mobiele statiegeldautomaat.

Jolijn Keesmaat, marketing & communicatiemedewerker bij Statiegeld Nederland, is enthousiast over de samenwerking: “Het verliep heel soepel, omdat alle partijen het belang van een schone omgeving inzagen. We brachten gezamenlijk het bezoekersgedrag in kaart en bepaalden de juiste locaties voor de mobiele statiegeldautomaat. Dankzij de inzet van de cleanteams en effectieve communicatiemiddelen hebben we de boodschap goed over kunnen brengen, resulterend in een schoon terrein, zelfs met deze grote aantallen bezoekers.” 

Communicatiemiddelen stimuleren positief gedrag

Een ander belangrijk onderdeel van de evenementenaanpak was de zichtbaarheid van het gewenste afvalgedrag. Daarbij ligt de nadruk op het stimuleren van positief gedrag. Dit maakt bezoekers ervan bewust dat je met elkaar zorgt voor een schone omgeving. Eigenaarschap neemt anonimiteit weg en vergroot het gevoel van gastvrijheid. Dit leidt weer tot minder zwerfval en een schoon en veilig evenement. Om dit te bereiken, droegen de betrokken partijen een gezamenlijke schoonboodschap uit. Met behulp van grote, mobiele billboards op drukke plekken attendeerden ze bezoekers op het gewenste afvalgedrag. Zo luidde de tekst: ‘samen houden we het onderweg/dit event schoon’. Bovendien waren alle Connexxion-bussen uitgerust met narrowcastingschermen, waarop informatie werd getoond over het weggooien van afval. Hierdoor werden mensen onderweg al blootgesteld aan het gewenste gedrag.

Rick de Vries, woordvoerder bij Connexxion, zag met eigen ogen het resultaat daarvan: “We waren het met alle partijen snel eens over wat we konden en wilden doen. Met alle communicatiemiddelen en betrokken teams activeerden we mensen om de omgeving rondom het event schoon te houden. Ik ben naast woordvoerder soms ook buschauffeur, waaronder op de zaterdag tijdens het Grand Prix-weekend. Het viel me echt op dat de bus aan het einde van de rit erg netjes was. Normaal verwacht je na zulke evenementen veel rotzooi.” 

Normaal verwacht je na zulke evenementen veel rotzooi.

Beleving

De Dutch Grand Prix was een goed voorbeeld van hoe het moet qua afvalverwerking. De betrokken partijen spreken van een geslaagde actie en werken de komende jaren graag opnieuw samen. Ook Roy Hirs, mobiliteitsmanager van DGP, blikt tevreden terug op een geslaagd evenement: “De samenwerking tussen alle partijen was echt super. Als ik kijk naar het pakket aan maatregelen dat we met elkaar hebben neergezet, denk ik dat dat zeker bijgedragen heeft aan hoe we het gebied hebben achtergelaten en hoe de bezoekers het event hebben beleefd. Wij hebben ons doel behaald.” 

Meer weten?

Wil je meer weten over de aanpakken van Nederland Schoon? Bezoek dan onze website voor meer informatie of neem contact op via info@nederlandschoon.nl.  

Naar de zwerfafvalaanpakken