In de strijd voor een schone omgeving trekt Nederland Schoon op met allerlei organisaties en bedrijven. Recent sloot ook chocoladerepenproducent Mars zich aan als partner. Roel Govers van Mars en Anne van Santen, Senior Projectleider bij Nederland Schoon, vertellen over de samenwerking en opschoonacties.  

Ook Mars is het een doorn in het oog dat wikkels van populaire merken als M&M’s, Snickers, Twix en de nieuwe snackreep BE-KIND niet altijd en overal netjes in de afvalbak belanden. Helaas eindigen ze nog te vaak als zwerfafval. Vanuit de verantwoordelijkheid die Mars daarvoor voelt, zocht het bedrijf de samenwerking met Nederland Schoon.   

Mooier en vriendelijker   

Roel: “Als Mars nemen we graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat past bij wie we zijn en bij onze Purpose: The world we want tomorrow, starts with how we do business today”. Bij de wereld mooier en vriendelijker maken hoort ook dat we onze rol pakken in het bestrijden van zwerfafval. Waar Skittles zich hard maakt voor de LHBTQ+ gemeenschap, Maltesers het belang benadrukt van inclusiviteit en diversiteit, is BE-KIND het merk dat mensen uitnodigt tot ‘acts of kindness’. En daar valt het opruimen van zwerfafval ook onder. We willen onze medewerkers en consumenten bewust maken en betrekken bij het plezier van een schoner Nederland. Daarom hebben we in samenwerking met Nederland Schoon clean ups op touw gezet.”   

Ploggen tijdens de marathon  

“Oproepen tot opschonen deden we al eerder, ook met BE-KIND. Bij de marathon van Rotterdam in 2019 bijvoorbeeld. Toen spoorde Geraldine Kemper deelnemers aan om met haar te ploggen: rennend afvalrapen. Die campagne hebben we nu een vervolg gegeven met een hele serie clean ups. Voor de tweede helft van dit jaar staan er nu al tien op de planning en we bouwen het verder uit. We hebben ook bewust een meerjarige samenwerking gezocht met Nederland Schoon als officiële partner. We kunnen hun kennis en kunde goed gebruiken om van de clean ups een succes te maken.”   

Meer actiebereidheid met infoquête   

Anne: “Mars maakt gebruik van onze brede kennis over zwerfafval en onze ervaring in het organiseren van opschoonacties. Via ons platform Supporter van Schoon maken we het Mars makkelijk om hun inzet zichtbaar te maken. We hebben Mars ook in contact gebracht met gemeenten waar de clean ups kunnen plaatsvinden en we hebben ze het advies gegeven om een infoquête toe te voegen. Dat instrument, ontwikkeld door gedragspsychologen en Rijkswaterstaat, stimuleert het schoon bewustzijn van ondervraagden én vergroot hun actiebereidheid tot het deelnemen aan opschoonactiviteiten.”   

Duurzame ambities van Mars  

Roel: “Met deze clean ups laten we graag zien dat we willen bijdragen aan een schoner Nederland. Ook op andere fronten tonen we onze ambities op het gebied van duurzaamheid. Zo hebben we het doel om ervoor te zorgen dat al onze verpakkingen in 2025 herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn. We kijken ook voortdurend hoe we minder verpakkingsmateriaal kunnen gebruiken en we investeren in nieuwe recyclingmethoden. Onze medewerkers en consumenten bewust maken van zwerfafval en aansporen daar hun rol in te pakken, sluit daar mooi bij aan.”