Naar aanleiding van recent onderzoek verwacht Supporter van Schoon dat de eenmalige plastic tas binnenkort helemaal uit het straatbeeld verdwijnt en in het museum belandt.  Afgelopen weekend werd daarom in de binnensteden van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Breda de plastic tas als museumstuk tentoongesteld aan het winkelend publiek.

Uit het onderzoek dat door Markteffect is gehouden onder 1.033 respondenten van 18+, blijkt dat gemiddeld 70% van de Nederlanders een herbruikbare tas meeneemt bij het winkelen voor kleding, 77% bij overige winkels en 86% bij het boodschappen doen. Bijna de helft van de respondenten geeft aan vaker een herbruikbare tas mee te nemen dan twee jaar geleden en twee derde heeft tot wel 10 herbruikbare alternatieven in huis.

Populaire herbruikbare alternatieven zijn de opvouwbare tas, de linnen/katoenen tas, een rugzak, een krat/doos en de fiets/brommertas. Bijna de helft (48%) van de Nederlanders hoopt ook dat de plastic tas in de toekomst helemaal uit het straatbeeld verdwijnt in Nederland. Om ook de rest van Nederland te overtuigen te shoppen met een herbruikbare tas, is Supporter van Schoon vandaag een extra campagne rondom de feestdageninkopen gestart om Nederlanders bewust te maken van de herbruikbare alternatieven
 
Plastic tas naar het museum 

Hester Klein Lankhorst, CEO van Verpact (waar Supporter van Schoon een initiatief van is), vertelt: “De plastic tas heeft jarenlang een grote rol gespeeld in ons dagelijks leven, maar het is duidelijk dat we nu een omslagpunt hebben bereikt. Het is fantastisch om te zien dat steeds meer Nederlanders kiezen voor een herbruikbare tas, niet alleen tijdens de dagelijkse boodschappen, maar ook bij kleding- en cadeauwinkels. Wij zorgen bij Verpact niet alleen voor de recycling van verpakkingsafval, maar promoten ook hergebruik in onze missie naar 100% duurzaam verpakken. Dat is goed voor het milieu en goed tegen zwerfafval. Wat mij betreft kan de plastic tas alleen nog in het museum te zien zijn voor de volgende generaties!” 


Plastic Tas museum

 

Mannen kiezen voor sportief alternatief 

Het meenemen van een herbruikbare tas is beter ingeburgerd bij de vrouwen dan bij de mannen. Zo neemt 80% van de mannen een herbruikbare tas mee tijdens het boodschappen doen versus 92% van de vrouwen. Bij het winkelen van kleding komt dit neer op 60% versus 79% en bij het winkelen voor overige producten is dit 69% versus 84%. Daarnaast is het opvallend dat de vrouwen in alle gevallen vaker kiezen voor een opvouwbare tas of een linnen/katoenen tas dan mannen en de mannen vaker voor een rugzak of sporttas dan vrouwen. Vaak genoemde creatieve oplossingen om aankopen te vervoeren zijn: dozen, los in de handen/stapelen, in de jas (zakken en zelfs capuchon) proppen en onder de buggy/kinderwagen vervoeren. 

 

Ouderen vergeten minder vaak de eigen tas 

Het oudere publiek (66+ jaar) geeft aan 'veel vaker' een tas te hergebruiken (34%) in vergelijking met het jongere publiek van 18-30 jaar, waarvan 19% hetzelfde aangeeft. De twee meest genoemde redenen om voor een plastic tas voor eenmalig gebruik te kiezen, is het vergeten van de herbruikbare tas (46%) of het doen van een onverwachte aankoop (37%). Onder de leeftijdsgroepen van 18 -55 jaar ligt dit percentage significant hoger dan bij de oudere leeftijdsgroepen. Vooral 31- tot 40-jarigen noemen vaker het vergeten van een herbruikbare tas (62%) of het doen van een onverwachte aankoop (50%) als reden. 

 

Herbruikbare tas de nieuwe norm 

De plastic tas werd in 1959 bedacht door de Zweedse ingenieur Sten Gustaf Thulin. In de jaren ’70 werden plastic tassen op grote schaal geïntroduceerd in supermarkten en winkels. En daarna werden ze wereldwijd populair bij het boodschappen doen en winkelen. Inmiddels zijn de tijden veranderd. Om het gebruik en de milieu-impact van plastic tassen te verminderen, voerde Nederland in 2016 een verbod in op gratis plastic tassen. Winkels zijn sindsdien verplicht om een vergoeding te vragen om zo consumenten te stimuleren herbruikbare tassen mee te nemen en zo afval te verminderen. Sinds de invoering is het gebruik van plastic tassen in Nederland sterk gedaald​ en blijkt uit nieuw onderzoek dat herbruikbaar de nieuwe norm is. Dat bijna twee derde van de mensen merkt dat plastic tassen minder in het straatbeeld te zien zijn, bevestigt dat Nederlander op de goede weg is.  

 

Over Verpact en Supporter van Schoon

Het is de taaak van Verpact om er in Nederland voor te zorgen dat verpakkingen - na gebruik - op een slimme en efficiënte manier worden ingezameld, gerecycled en hergebruikt, ook via het statiegeldsysteem. Hiermee geven we uitvoering aan de wettelijk geregelde producentenverantwoordelijkheid voor verpakkingen. Verpact speelt een centrale rol in het circulair maken van de verpakkingsketen, met als ideaal dat elke oude verpakking weer een nieuwe verpakking wordt. Hiermee behouden we kostbare grondstoffen in de keten, verminderen we zwerfafval en microplastics en beperken we de impact van verpakkingen op het milieu. Ook zetten we in op verduurzaming van verpakkingen en hergebruik. 

  Onderdeel van Verpact zijn: 

  • Supporter van Schoon, om zwerfafval te voorkomen en aan te pakken en het gebruik van herbruikbare verpakkingen te stimuleren 
  • Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV), dat bedrijven helpt om duurzame, onderbouwde verpakkingskeuzes te maken 
  • Statiegeld Nederland, voor een efficiënte en effectieve uitvoering van het statiegeldsysteem 

Lees hier meer over de Nederlandse recyclingresultaten voor verpakkingen, inclusief hergebruik.