Alleen door samen te werken, kunnen we onze leefomgeving duurzamer maken. Winkelketens Wibra, Bever en Picnic zien dat gelukkig ook. Met innovatieve partners ontwikkelden ze nieuwe initiatieven voor afvalinzameling en recycling. 

Plastic afval ruilen voor korting bij Wibra 

Klanten van Wibra worden aangemoedigd om lege plastic verpakkingen die ze gekocht hebben, terug te brengen. Denk aan verpakkingen van producten zoals schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten en wasmiddelen. Ook de verpakkingen die uit andere winkels komen, mogen ingeleverd worden. Voor elke teruggebrachte verpakking, krijgt de klant kortingspunten in de Impackt-app. Voldoende punten gespaard? Dan kan de klant ze in de app inruilen voor kortingen. De proef draait in Noord- en Zuid-Holland, duurt 5 maanden en loopt in 25 filialen in de Randstad. 

De recyclestraat van Bever 

De afvalberg van kleding en schoenen blijft groeien. Zo werd bij Buitenwinkel Bever in 2021 alleen al 7760 kg aan kleding en andere producten ingeleverd. Om te voorkomen dat deze producten alsnog op een afvalberg middenin de woestijn zouden verdwijnen heeft Bever als eerste retailer in Nederland een recyclestraat opgericht. Ieder kledingstuk of product dat bij een Beverwinkel wordt ingeleverd, gaat naar deze recyclestraat naast het hoofdkantoor in Pijnacker. Een team van duurzaamheidsexperts beoordeelt de producten en verdeelt ze over 16 verschillende bestemmingen. Zo gaan producten die té goed zijn voor recycling naar de 2e Buitenkans-collectie en gaan slaapzakken naar Sheltersuit, die er een jas / slaapzakcombinatie van maakt voor daklozen en vluchtelingen. Andere nog goede producten gaan naar andere goede doelen. Producten en kleding die echt op zijn worden door partners verwerkt tot grondstoffen voor nieuwe producten. 

Picnic geeft glas een oneindig leven 

27 kilo glas. Dat gooit elke Nederlander jaarlijks gemiddeld in de glasbak. In Alphen aan den Rijn houdt online supermarkt Picnic een proef met het inzamelen van glazen flessen en potten zonder statiegeld voor hergebruik. Picnic werkt hierin samen met PAKT, een Nederlandse startup die de flessen en potten sorteert, schoonmaakt en terug levert aan de fabrikant om ze opnieuw te vullen. Dit hergebruik is veel duurzamer dan het glas omsmelten om er nieuwe glazen verpakkingen van te maken én het is gemakkelijk voor de klant. Want die kan de lege potten en flessen gewoon meegeven aan de Picnic-bezorger. Op deze manier hoopt Picnic op jaarbasis zo’n 3 miljoen kilo glas op jaarbasis te hergebruiken. 

Ook aan de slag met jouw bedrijf? 

Alleen als we de handen ineenslaan, wordt Nederland écht schoon. Wil je aan de slag of zoek je nog wat extra inspiratie? Kijk dan op ons platform over samenwerkingen met bedrijven.