Vier lessen van Schouders onder Schoon
De afvalbak als communicatiemiddel
Over de ideale afvalbak organiseerde Rijkswaterstaat in november een impactsessie. Daar namen zo’n zeventig gemeenteambtenaren en andere geïnteresseerden aan deel. Rijkwaterstaat liet zien wat wel en niet werkt. De belangrijkste conclusies op een rij:
- Hoe ziet de ideale afvalbak eruit?
Hoe beter de bak, hoe effectiever die is: dat is duidelijk. Rijkswaterstaat noemde vijf aandachtspunten: goede kwaliteit, aantrekkelijk design, de juiste plek, herkenbaarheid en regelmaat in het legen en onderhouden. De ervaring leert dat vooral plaats, kleur en vorm bepalend zijn. Wie daar de juiste keuzes in maakt, kan het zwerfafval zelfs halveren. - Wat zet je op de afvalbak?
Teksten en symbolen helpen mensen om hun afval in de bak te gooien. Denk daarbij ook aan de omgeving van de bak. Teksten in combinatie met andere middelen, zoals voetstappen op de grond die naar een afvalbak leiden, lijken goed te werken. Zorg er in ieder geval voor dat de teksten van je schoonboodschap op of rond de bak niet te lang zijn. - Wel of geen extra’s?
De ervaringen met extra’s zijn meestal positief. Extra’s vergroten de opvalwaarde, bijvoorbeeld door licht en geluid toe te voegen. Of ze vergroten de effectiviteit. Denk aan een persmechanisme dat de capaciteit vergroot of sensoren die data verzamelen over het gebruik van de bak. Gescheiden inzamelen is als een extra optie vooral goed voor de bewustwording. - Wel of geen doneerring?
De doneerring is een rekje aan bak om statiegeldflesjes en -blikjes in te plaatsen. Mensen die ze willen inleveren, kunnen ze makkelijk meenemen zonder de bak overhoop te halen. Het nadeel is dat dit concept nog vrij onbekend is, waardoor er ook ander afval in terecht komt dat vaak op straat waait. Wie voor een doneerring kiest, dient er dus duidelijk over te communiceren.
Meer weten over de afvalbak als communicatiemiddel? Download de factsheet van Schouders onder Schoon