Omschrijving:
In dit onderzoek is in kaart gebracht, welke gedragsinterventies kansrijk zijn om jongeren te bewegen om hun afval op de juiste manier weg te gooien. Tevens is onderzocht aan welke randvoorwaarden de interventies moeten voldoen. De doelgroep bestaat uit jongeren tussen 12 en 18 jaar.
De uitkomsten van dit gedragsonderzoek kunnen gebruikt worden bij het ontwikkelen van een aanpak gericht op het tegengaan van zwerfafval. Hierbij gaat het om het stimuleren van schoongedrag (geen zwerfafval achterlaten) en participatiegedrag (zoals oprapen van zwerfafval).
Ook interessant
Kennisdocument Zwerfafval van Fastfoodverpakkingen
In dit kennisdocument vind je informatie over zwerfafval veroorzaakt door fastfoodverpakkingen. We gaan in op gedragsbeïnvloeding en hoe je dit vertaalt naar maatregelen. Welke interventies zijn bewezen effectief en met welke wetgeving heb je te maken. In dit document worden ook een tweetal voorbeelden uit de praktijk beschreven.
We willen hiermee de ondernemers in de fastfoodsector, hun collega-ondernemers in de buurt, gemeenten en beheerders van openbare ruimtes verder helpen in hun aanpak tegen zwerfafval.
Wil je concreet aan de slag, dan raden we aan dat je ook ons Plan van aanpak voor fastfoodzwerfafval leest.
Inspirerende zwerfafvalcampagnes wereldwijd
In dit document vind je een overzicht van buitenlandse campagnes en onderzoeken. Laat je inspireren en leer van de ervaring van ons internationale netwerk.
Schonere parken & recreatiegebieden - Hoe pak je dat aan?
In dit kennisdocument gaan we in op hoe je met gedragsbeïnvloeding zwerfafval in parken en recreatiegebieden kunt aanpakken.
Bezoekers en beheerders storen zich aan de hoeveelheid zwerfafval die in parken en recreatiegebieden ligt, zeker na een mooie zonnige dag. Hoe pak je zwerfafval effectief aan? En hoe verschilt de aanpak van parken van die van drukke recreatiegebieden? Wat doe je bijvoorbeeld tijdens piekdrukte of een evenement in een stadspark?